به سوی هدف - هدایت عمومی
دانه گندمی که در دل خاک با شرایط مناسبی قرار میگیرد، شروع به رشد و نمو کرده به شاهراه تحول میافتد و هر لحظه صورت و حالت تازهای به خود گرفته با نظم و ترتیب مشخصی راهی را میپیماید تا بوتهای کامل، دارای خوشههای گندم شود و اگر یکی از دانههای آن به زمین افتد باز مسیر گذشته را آغاز کرده به سرانجام میرساند. و نیز هسته میوهای که در مهد زمین آغازِ حرکت نموده، پوسته را شکافته جوانه سبزی میدهد و راه منظم و مشخصی را میپیماید، بالاخره درختی برومند و سرسبز و باردار میشود.
اگر نطفه حیوانی است در میان تخم یا در رحم مادر، شروع به تکامل نموده راه مشخصی را که ویژه همان حیوان است، سیر نموده، فردی کامل از همان حیوان میشود.
این راه مشخص و سیر منظم در هر یک از انواع آفرینش که در این جهان مشهودند برقرار و در سرنوشت همان نوع است و هرگز بوته سبز گندم که از دانه شروع نموده به گوسفند یا بز یا فیل نمیرسد و هرگز حیوانی ماده که از نر خود باردار گشته، خوشه گندم یا درخت چنار نمیزاید حتی اگر نقصی در ترکیب اعضا یا در عمل طبیعی نوزادی پیدا شود مثلاً گوسفندی بی چشم یا بوته گندمی بی خوشه به وجود آید، ما تردید نمیکنیم که به یک آفت و سبب مخالف مستند میباشد.
عصر حاضر، عصر گسترش سریع علوم و انفجار اطلاعات است از این رو دست یابى سریع به اطلاعات فشرده امرى ضرورى می نماید که باید از زیاده گویى و صرف وقت زیاد دریافتن مطالب جلوگیرى کرد.
در حال حاضر به جاى آنکه از مقالات مفصل و عبارات و واژه هاى مرکب و طولانى استفاده شود روش هایى از قبیل استفاده از چکیده نویسى و اطلاعات گزیده به کار گرفته می شود که محققان ضمن آنکه از تازه ترین اطلاعات با خبر می شوند در وقت آنها صرفه جویى شده و به راحتى می توانند به مطالب علمى مورد نظر خود دست یابند.
اصطلاح نامه (تزاروس) بهترین راه براى دریافت اطلاعات و تنظیم مناسب آنها است به ویژه اگر این اطلاعات انبوه به رایانه سپرده شود و از ساختار منظم اصطلاح نامه (که با منطق کامپیوترى هم خوانى دارد) استفاده شود، سرعت و دقت ماشین را چند برابر کرده و از ریزش و یا کاهش اطلاعات مطلوب پیش گیرى شده و پژوهش گران سریعتر و بهتر به اطلاعات مورد نیاز خود دست خواهند یافت.
از مشهورترین اصطلاح نامه ها: اصطلاح نامه یونسکو (Uesco Thesaurus) (با ویرایش هاى مختلف) درباره اطلاعات علمى و فنی، اصطلاح نامه اریک (of Eric Thesaurus) درباره تعلیم و تربیت و در زبان فارسى اصطلاح نامه هاى فرهنگى فارسى (اصفا) در مقوله هاى فرهنگى آموزش و پروش، ارتباطات، اقتصاد، جامعه شناسی، جغرافیا، روانشناسی، کتابداری، اطلاع رسانى و... و اصطلاح نامه نظام مبادله اطلاعات (نما) که ترجمه اصطلاح نامه اسپانیز است.
با توجه به گستردگى علوم اسلامی، ضرورت تدوین اصطلاح نامه در حوزه هاى مختلف علوم اسلامى یک امر مشهود بود که مرکز مطالعات و تحقیقات اسلامى «پژوهشگاه» وابسته به دفتر تبلیغات اسلامى حوزه علمیه قم در این مسیر نخستین قدم را پیش نهاد و تدوین این پروژه بزرگ را پذیرفت.
هم اکنون اصطلاح نامه هاى علوم قرآنی، فلسفه اسلامى و اصول فقه به پایان رسیده که در دسترس پژوهش گران می باشد و اصطلاح نامه هاى کلام اسلامی، منطق، علوم حدیث، اخلاق اسلامى و فقه هم در حال تدوین است که به زودى در اختیار علاقه مندان قرار خواهد گرفت. به منظور پشتیبانى از اصطلاح نامه ها در تمامى (8) شاخه اطلاعات کوتاه و مفید فراهم شده که زمینه تدوین فرهنگ نامه را فراهم خواهد نمود.
تعریف اصطلاح
اصطلاح (Term) واژه یا عبارتى است که در موارد خاص، معناى کاملاً دقیق و محدود را بیان کند و یا ویژه علم، هنر، حرفه، یا موضوعى خاص باشد. در اصطلاح نامه علاوه بر ثبت روابط اصطلاحات به برقرارى روابط کلیه واژه ها نیز پرداخته می شود.
تعریف اصطلاح نامه
اصطلاح نامه، مجموعه اصطلاحات استاندارد، گزیده شده و نظام یافته اى است که بین آنها روابط معنایى و رده ای، یا سلسله مراتبى بر قرار است و توانایى آن را دارد که موضوع آن رشته را با تمام جنبه هاى اصلی، فرعى و وابسته به شکل نظام یافته و به قصد ذخیره و بازیابى اطلاعات و مدارک و مقاصد جنبى دیگر عرضه کند، و از نظر ساختاری، گنجینه واژگان کنترل شده و سازمان یافته در یک زمینه خاص می باشد و حامل حداکثر اطلاعات با اقل ضایعات است.
اهداف اصلى اصطلاح نامه علوم اسلامی
ـ تهیه طرحى از حوزه علوم اسلامى براى نشان دادن روابط منطقى میان مفاهیم اصطلاحات و ترسیمى کلى و مجموعى از ساختار آن ها.
ـ تهیه واژگانى استاندارد براى حوزه معارف اسلامى ،به منظور یکسان سازى مدخلهاى نظام ذخیره و بازیابى اطلاعات.
ـ تهیه نظام ارجاعات بین اصطلاحات مترادف و شبه مترادف، براى کاربرد اصطلاحى واحد از مجموعه مترادفات و... در شبکه اصطلاحات.
ـ تهیه راهنما براى محققان، نمایه سازان و استفاده کنندگان جهت انتخاب اصطلاح صحیح براى جستجوى موضوعات علوم و معارف اسلامی.
اهداف کاربردى اصطلاح نامه علوم اسلامى
ـ در دست داشتن ساختارى منظم از واژه هاى به کار رفته در رشته هاى علوم اسلامى براى انتخاب آسان، صحیح و هماهنگ نمایه ها و حد و مرز دادن به جایگاه کاربردى آنها.
ـ وسیله ذخیره و بازیابى اطلاعات در هر رشته علمى یا فنی.
ـ زبان نمایه اى ساخت دار و کنترل شده و قابل استفاده در نظام نمایه سازى پس هم آرا در اطلاع رسانى علوم اسلامی.
ـ آسان کردن بهره گیرى از کامپیوتر از طریق فراهم آوردن زبان منطقى و نظام مند براى موضوع در علم مورد نظر.
ـ کنترل مترادفات و شبه مترادفات و تعیین اصطلاحات مجاز و مشخص کردن حدود معانى اصطلاحات براى ایجاد یکدستى و دقّت در نمایه سازى علوم اسلامی.
ـ کمک به محققانى که در رشته اى خاص به پژوهش می پردازند به عنوان ابزار، منبع و مرجع.
ویژگی هاى اصطلاح نامه علوم اسلامی
ـ اولین اصطلاح نامه در زمینه علوم اسلامى در حوزه فرهنگى عرب زبانان و فارسى زبانان.
ـ تنظیم و ارائه ساختار کلى هر یک از علوم اسلامى با توجه به نظرات مشهور و اهداف اطلاع رسانی.
ـ راهنمایى پژوهش گران در جهت تکمیل پایان نامه ها، مقالات و کتاب ها.
ـ استفاده از بخش هاى ترسیمى و نظام یافته در تدریس براى اساتید و دانشوران در تفهیم و تفاهم با استفاده از روابط معنایى میان اصطلاحات.
ـ تنظیم کتابخانه هاى تخصصى بر اساس بخش هاى ترسیمى و نظام یافته که به مراتب از روش هاى رده بندى جارى و مرسوم کتابخانه اى (کنگره و دیویی) بهتر و کارآمدتر بوده و در این مورد بهترین الگو است.
ـ امکان طبقه بندى اطلاعات از مدارک و منابع با استفاده از برنامه نرم افزارى و دسترسى سریع و آسان به مطالب مورد نظر.
ـ برقرار کردن روابط معنایى میان اصطلاحات و واژه هاى علوم اسلامى که معمولاً از طریق رابطه هم ارز (مترادف)، رابطه سلسله مراتبى (اعم و اخص، کل و جزء، مفهوم و مصداق و...) و وابسته نشان داده می شود که مجموع اصطلاحات هر رشته از عام به خاص (حاکم به تابع) و با حفظ همه جنبه هاى اصلى و فرعى و وابسته به شکلى نظام دار نشان داده می شود به گونه اى که تمامى اصطلاحات حاکم و تابع و زیربخشهاى منطقى آنها در یک دید و نگاه کلى به نمایش در می آید به نحوى که جایگاه اصلى و جنبى تمام اصطلاحات در ساختار کلى به همراه روابطى که با یکدیگر دارند تعیین می شود و هیچ اصطلاحى نیست مگر این که رابطه اش با اصطلاحات دیگر مشخص شده است.
ـ اصطلاحات گزیده شده معمولاً اصطلاحات رایج در رشته هاى خاص علوم اسلامى و اصطلاحات متروک ذکر
نمی شوند و در صورت لزوم همچون اصطلاحات مترادف به اصطلاحات رایج یا مرجّح ارجاع داده می شوند.
ـ اصطلاح نامه علوم اسلامى قابل گسترش است و هرگز بسته و پایان یافته تلقى نمی شود و شکل و اندازه آن به تناسب تحولات دانش ها تغییر می کند و تابع زمان است.
ـ اصطلاح نامه علوم اسلامى به شکلهاى الفبایی، درختى و نظام یافته تنظیم شده که هر کدام کاربرد خاص خود را دارد.
پرسش:
مراحل جداشدن روح از بدن در لحظه مرگ انسان چگونه است؟
پاسخ:
لحظه مرگ بسیار حساس و خطرناک است حتى خوبان و نیکان از آن دلهره و وحشت دارند ; البته منافاتى نیز ندارد که در عین حال که ترس دارند ، به ملاقات پروردگار نیز علاقه داشته باشند مانند غواصى که به یافتن مروارید علاقمند است در عین حال از غرق شدن در دریا هم بیم و ترس دارد . خداوند متعال مى فرماید : «وَ جَآءَتْ سَکْرَةُ الْمَوْتِ بِالْحَقِّ ذَ لِکَ مَا کُنتَ مِنْهُ تَحِیدُ ;(ق ،19) و سرانجام سکرات مرگ به حق فرا مى رسد ، این همان چیزى است که از آن مى گریختى » . در هنگام سکرات و حالت احتضار و آستانه مرگ حوادث گوناگونى براى انسان رخ مى دهد ; از جمله :
الف ) تمثّل مال ، همسر و فرزندان ، اعمال :
1 . مال و دارایى و ثروتى که شخص سال ها در پى آن تلاش کرده و خود را به آب و آتش زده ، اکنون انسان از آن جدا مى شود و حتى نمى تواند یک درهم سیاه را با خود بردارد و ببرد ، به اشکالى تمثل پیدا مى کند و با انسان سخن مى گوید .
2 . اهل و همسر و فرزندان و.. . که یک عمر براى آنان زحمت کشیده ، اکنون نمى توانند به فریاد او برسند و حتى در برخى موارد همسر و فرزندان به خاطر ثروت محتضر مایلند که پدر و همسرشان زودتر بمیرد تا آنها به ثروت او دست پیدا کنند! 3 . اعمال شخص نیز در هنگام مرگ متمثل مى شوند و با صاحب خود حرف مى زنند .
ب ) شیطان نیز در هنگام مرگ شخص محتضر را وسوسه مى کند و به او کفر و شرک را تلقین مى کند تا به این وسیله ایمانش را به سرقت ببرد و شخص ، بى ایمان از دنیا برود .
ج ) انسان محتضر در لحظه مرگ تمام فراز و نشیب هاى عمر و زندگى خویش را در چند لحظه همچون یک حلقه فیلم مى بیند و براى فرصت هاى از دست رفته عمر خویش حسرت مى خورد . انسان ها همچنین در لحظه مرگ اهل بیت(علیهم السلام)را بر بالین خود مشاهده مى کنند و آن بزرگواران نیکان را تسکین و آرامش مى بخشند .(1)لحظات مرگ خوبان و نیکان با بدان و بدکاران تفاوت دارد ; نیکان و صالحان به هنگام فرا رسیدن مرگ ، با سلام و بشارت و امنیت مورد استقبال قرار مى گیرند و خداوند براى آنان اجر کریم آماده کرده است ; (احزاب ،43) و درباره بندگان صالحش مى فرماید : «یَـأَیَّتُهَا النَّفْسُ الْمُطْمَـئِنَّةُ * ارْجِعِى إِلَى رَبِّکِ رَاضِیَةً مَّرْضِیَّةً *(فجر ،27و28) تو اى روح آرام یافته ! به سوى پروردگارت بازگرد در حالى که هم تو از او خشنودى و هم او از تو خشنود است .» در جایى دیگر مى فرماید : «همان ها که فرشتگان قبض ارواح روحشان را مى گیرند در حالى که پاک و پاکیزه اند به آن ها مى گویند سلام بر شما باد ، به خاطر اعمالى که انجام مى دادید ، وارد بهشت شوید .»(نحل ،32) و.. . خداوند متعال درباره لحظه جان دادن و مرگ بدکاران مى فرماید : «همان ها که فرشتگان قبض ارواحروحشان را مى گیرند در حالى که به خود ظلم کرده بودند ، در این هنگام آن ها تسلیم مى شوندو مى گویند ما کار بدى انجام نمى دادیم ، آرى خداوند به آن چه انجام مى دادید عالم است » .(نحل ،28) در جایى دیگر درباره شیوه جان دادن بدکاران مى فرماید : «چه کسى ستمکارتر از کسى است که دروغى به خدا ببندد یا بگوید وحى به من فرستاده شده در حالى که وحى به او نشده باشد.. . و اگر ببینى هنگامى که این ظالمان در شداید مرگ فرو رفته اند و فرشتگان دست ها را گشوده به آنان مى گویند جان خود را خارج سازید ، امروز مجازات خوار کننده اى در برابر دروغ هایى که به خدا بستید و در برابر آیات او تکبر ورزیدید ، خواهید دید» .(انعام ،93) گنه کاران و بدکاران با انواع دلهره ها و جدایى ها و خطرها ، وحشت زده هستند و به جاى دلدارى از سوى فرشتگان با کتک و عذاب شدید و بى احترامى ، جان مى دهند .(نساء ،97)(2)
پاورق:
1 : معاد ، محسن قرائتى ، انتشارات در راه حق / معاد ، شهید دستغیب
2 : معاد ، محسن قرائتى ، همان ، ص 109 ـ 118 / تفسیر نمونه ، آیت الله مکارم شیرازی
http://www.porsemanequran.com/fa/node/18888
نشانههای رستاخیز |
سخنی پیرامون نفخ صور
منبع : اندیشه قم
نوشته شده توسط یاس | نظرات دیگران [ نظر]
جمعه 87 تیر 21 , ساعت 9:59 عصر
از امام صادق ـ علیه السلام ـ روایت شده که فرمود: «من نسبت به عالم برزخ برای شما نگرانم». از آن حضرت از معنای برزخ سؤال شد، پاسخ داد: «مقصود قبر است از لحظه مرگ تا قیامت».[1] منبع : اندیشه قم http://www.andisheqom.com/
نوشته شده توسط یاس | نظرات دیگران [ نظر]
جمعه 87 تیر 21 , ساعت 9:56 عصر
به مقتضای اصل توحید در ربوبیّت، قبض ارواح فعل خداوند است؛ و به حکم اینکه نظام آفرینش، نظام اسباب و مسببات است، خداوند ملکالموت را مأمور گرفتن جانها قرار داده؛ و در این کار فرشتگانی را به یاری وی برانگیخته است. منبع : اندیشه قم http://www.andisheqom.com/
نوشته شده توسط یاس | نظرات دیگران [ نظر]
پنج شنبه 87 تیر 20 , ساعت 1:50 عصر
روح چیست ودر کجاست؟ مثل آیه مبارکه: ((...فاتخذت من دونهم حجابا فإرسلنا الیها روحنا))(1).
نوشته شده توسط یاس | نظرات دیگران [ نظر]
پنج شنبه 87 تیر 20 , ساعت 1:47 عصر
من معتقدم که دین یک امر فردی است....آیا این طور نیست؟
جواب :دین روشی است برای زندگی کردن که در تمام ابعاد فردی، اجتماعی، جسمی و روحی سازوکارهای لازم را فرا روی انسان قرار میدهد و بسترهای رشد و ارتقا او را در تمام ساحتها بدو عرضه مینماید. علت دین داری بشر را در نیازهای او باید جستجو کرد، وجود آثار و فواید بی مانند در دین ، او را به چنین ضرورتی میکشاند. بنابراین برای پاسخ دهی به چرایی دین دار بودن بشر شایسته است که فواید و آثار دین الاهی مورد بررسی قرار گیرد: 1. معنا بخشی به زندگی : چرایی آفرینش، هدف حیات و زندگی، پرسش همیشگی انسان بوده است که دین در هدفمند کردن زندگی بهترین گزینه است. 2. زدودن ترس: دین، به انسان جرات در فعالیت را ارزانی میبخشد و بیمناکی در انجام وظیفه را در او از بین میبرد و ترس و بیم را از او میزداید/ 3. آرام بخشی زندگی: انس با دین آرامش بخش است، آنگونه که قرآن میفرماید: «أَلا بِذِکْرِ اللَّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ ؛ آگاه باشید! دلها با یاد خدا به آرامش میرسد.»{1} 4. پاسخ به احساس تنهایی: بشر هماره از تنهایی در رنج بوده است، تنهایی او در چهار نوع ذیل است : الف. تنهایی فیزیکی؛ انسان در محیطی قرار میگیرد که کسی با او نیست / ب. دیگران او را درک نمیکنند ؛ یعنی گرچه در جمع حاضر است، ولی آنان موقعیت او را نمییابند و به شایستگی از او بهره نمیبرند. از این رو، او احساس تنهایی میکند/ ج. دیگران نمیتوانند نقایصهای او را برطرف نمایند/ د. انسان احساس میکند که همه به فکر خویش اند و در صدد جلب منفعت به سوی خود ورفع ضرر از خویشتنند. دین این تنهایی را میزداید و انسان مؤمن هیچ گاه احساس تنهایی نمیکند، زیرا بر این باور است که خداوند مونس و همنشین اوست{2}: «وَ هُوَ مَعَکُمْ أَیْنَ ما کُنْتُمْ ؛ هر کجا باشید او با شماست.»{3} 5. همبستگی اجتماعی: برادری و احساس اشتراک بر محور دینداری سامان مییابد. دورکیم، جامعه شناس مشهور مینویسد: «مناسک دین برای کارکرد درست زندگی اخلاقی ما، به همان اندازه ضروریاند که خوراک برای نگه داشتن زندگی جسمانی ما ضرورت دارد ؛ زیرا از طریق همین مناسک است که گروه خود را تایید و حفظ میکند.»{4} 6. فرهنگ سازی: ریشه خصلتهای نیکوی انسان را باید در آموزههای دینی جست ؛ علامه طباطبایی میفرماید: «خصلتهای نیکوی موجود در انسانهای امروزی، هر چند اندک باشد، ناشی از تعلیمات دینی است.»{5} 7. کاستیهای دنیای مدرن: علوم طبیعی با تمام پیشرفتهای گستردهاش، از پاسخگویی به نیازهای غیر طبیعی انسان عاجز است و تنها از دین میتوان انتظار داشت تا نیازهای ماورای طبیعی آدمی را برآورده کند. علامه طباطبایی می نویسد : «درست است که علوم طبیعی چراغی است روشن که بخشی از مجهولات را از تاریکی درآورده و برای انسان معلوم میسازد ولی چراغی است که برای هر تاریکی سودی نمیبخشد. از فن روانشناسی حل مسایل فلکی را نمیتوان توقع داشت، از یک پزشک حل مشکلات یک نفر مهندس راه بر نمیآید و بالاخره علومی که از طبیعت بحث مینماید اصلا از مسایل ماورالطبیعه و مطالب معنوی و روحی بیگانه بوده و توانایی بررسی این گونه مقاصدی که انسان با نهاد و فطرت خدادادی خود خواستار کشف آنها است، ندارد.»{6} البته از آثار و فواید دیگری در چرایی دیندار بودن بشر میتوان یاد کرد، از جمله: رفع نیاز انسان در شناخت کارهای خوب و بد، شناساندن اشیأ سودمند و زیان آور به انسان، تربیت و تکمیل انسانها به فراخور استعداد آنها.{7} پاسخ را با سخن روان شناس نامی آمریکایی پی میگیریم : «من در هر امر مذهبی همیشه نوعی وقار و صمیمت، وجد و لطف، محبت و ایثار میبینم. حالات روانی - مذهبی خواصی دارد که آن خواص با هیچ حالت از حالات بشر تطبیق نمیکند.»{8} [1]. سوره رعد، آیه 28/ [2]. انتظار بشر از دین، جوادی آملی، 41/ [3]. سوره حدید، آیه 4/ [4]. جامعهشناسی دین، ص 179/ [5]. المیزان، ج12، ص 151/ [6]. فرازهایی از اسلام، محمد حسین طباطبایی، ص 8/ [7]. ر.ک: انتظار بشر از دین، ص 41 - 49/ [8]. دین و روان، ویلیام جیمز، ترجمه مهدی قاینی، ص 15/
نوشته شده توسط یاس | نظرات دیگران [ نظر]
پنج شنبه 87 تیر 20 , ساعت 1:44 عصر
قرآن، تمامی تعالیم عالیه خود را بر سه اصل 1 فطرت سلیم (نهاد پاک انسانی) 2 عقل رشید (خرد و اندیشه تابناک) 3 علم تکامل یافته (دانش پیشرفته) استوار کرده است .
از فطرت دم می زند وتعالیم خود را با فطرت پاک انسانی، دمساز و همساز می داند، فطره اللّه التی فطر الناس علیها. خرد تابناک انسان را شاهد می گیرد، او را به قضاوت می خواند و راه اندیشه و تعقل را به انسانها گوشزد می کند، فما لکم کیف تحکمون . بعلاوه، برای علم و عالمان ارزش فراوان قائل است . دعوت خود را به آنان متوجه می کند و آنان را یگانه پاسخ دهنده مثبت قرآن، به شمار می آورد، زیرا تمامی تعالیم و دستورات خود را که با حکمت آمیخته است، صرفا برای دانشمندان قابل پذیرش می داند، و ما یعقلها الا العالمون. اما آن چیزی که مورد بحث ماست فطرت است چون فطرت اساس دین است : در سوره روم آیه 30 چنین می خوانیم : فاقم و جهک للدین حنیفا فطره اللّه التی فطرالناس علیها لا تبدیل لخلق اللّه ذلک الدین القیم و لکن اکثر الناس لا یعلمون . (با تمام وجود، خود را آماده پذیرش دین و آیینی کن که کاملا پاک و منزه از آلودگیهاو پیرایه هاست و برخواسته از فطرت پاک انسانهاست که خداوند آنان را بر چنان فطرتی آفریده و هرگز برآنچه خدا آفریده تغییر و تبدیلی نیست )، کنایه از آن که هرگونه تحریف و تبدیل در آیین الهی، برخلاف فطرت عمل کردن است . این است دین استوار الهی، گرچه بیشتر مردمان آن ناآگاهند. امام ششم، جعفر بن محمد صادق علیه السلام پیرامون آیه می فرماید: فطرت الهی همانا توحید است . امام پنجم، محمد بن علی باقر علیه السلام می فرماید: شریعتی که نوح آورد برآن بود که خدا را به یگانگی و اخلاص پرستش کنند، و از هرگونه شرک دوری گزینند، و این همان فطرتی است که خداوند مردم رابر آن آفریده . همچنین می فرماید: خداوند مردمان را بر شناخت پروردگار خویش آفریده است واگر چنین نبود، هیچ کس نمی دانست که پروردگارش و روزی دهنده اش کیست . حدیث معروف کل مولود یولد علی الفطره نیز در همین زمینه وارد شده است .امام باقر - علیه السلام - می فرماید: یعنی علی المعرفه بان اللّه خالقه . اصل حدیث از پیغمبر اکرم - صلی اللّه علیه و آله و سلم- وارد شده است یعنی :هرکس که زاییده می شود، بر فطرت پاک زاییده می شود، که همان شناخت خدا به پاکی است . علامه طباطبایی در این زمینه تحقیقی متین و فراگیر دارد. حاکمیت عقل در پذیرش حق : بعد از اینکه فطرت انسان را از درون به سمت دین و خیر میکشاند نوبت به عقل میرسد. قرآن پیوسته عقل را حکم قرار داده، مردم را به پیروی از خرد، رهنمون می سازد وبه اندیشه و تفکر ترغیب می کند. جمله افلا تعقلون (چرا نمی اندیشید) مکررا در قرآن آمده است و همچنین جمله های لعلکم تعقلون (باشد که بیندیشید)، لقوم یعقلون (برای مردمی که بیندیشد)، و ان کنتم تعقلون (اگر بیندیشید). قرآن پیوسته عقل را حکم قرار داده، مردم را به پیروی از خرد،رهنمون می سازد و به اندیشه و تفکر ترغیب می کند در سوره حج، آیه 46 آمده است : افلم یسیروا فی الارض فتکون لهم قلوب یعقلون بها. (چرا در پهنای زمین به حرکت در نمی آیند تا دارای عقل و اندیشه گردند.) همچنین در سوره ق ایه 50 آمده است : ان فی ذلک لذکری لمن کان له قلب او القی السمع و هو شهید. (در این بیانات، یادآوری است برای کسانی که دارای تعقل باشند یا گوش و هوش خود را فرا داده، حضور به هم رسانیده باشند) یعنی خود را برای پذیرش مطالب آماده درست کرده باشند و حاضر مجلس بوده باشند. حضرت امام علی - علیه السلام- در زمینه انگیزه بعثت انبیا چنین می گوید: پیامبران را پیاپی بر مردم فرستاد تا پیمان فطرت را از آنان دریافت کند و نعمتهای فراموش شده را یادآور شود و بر آنان حجت را تمام کند که آنچه باید به آنان گوشزدکند، کرده باشد و نیز آنچه را که در نهان خردشان نهفته است، برانگیزد و برملا سازد. لذا امام صادق - علیه السلام- عقل را حجت خدا، بلکه یک حجت اصیل و پیامبردرونی انسانها به شمار می آورد که پیامبران به یاری آن شتافته اند. به هشام بن الحکم (یکی از دانشمندان و از اصحاب وی ) می فرماید: یا هشام ان للّه علی الناس حجتین : حجه ظاهره و حجه باطنه، فاما الظاهره فالرسل والانبیا والائمه و اما الباطنه فالعقول (برای خداوند بر مردم دو حجت است، یکی برونی و دیگری درونی، برونی انبیا وپیشوایان دین می باشند و درونی خرد انسانها است ). قرآن کسانی که در حجاب ظلمت قرار گرفته و از تعقل و اندیشه دور شده اند راشدیدا نکوهش می کند: افلا یتدبرون القرآن ام علی قلوب اقفالها. (آیا در قرآن نمی اندیشند یا آن که بر دلهای آنان قفلهای غفلت زده شده است.[1] جایی دیگر می گوید: فانها لا تعمی الابصار و لکن تعمی القلوب التی فی الصدور (همانا کوری و نابینایی نه آن است که در چشمهایش فراآید بلکه کوری و نابینایی آن است که بر دلهای در سینه نهفته آنان فرو آمده است.[2]). بالاخره، قرآن در تشخیص حق از باطل و شناخت راه راست از راههای انحرافی،عقل انسانی را حکم قرار داده است تا وی چگونه بیندیشد: افمن یهدی الی الحق احق ان یتبع ام من لا یهدی الا ان یهدی فمالکم کیف تحکمون (آیا آن کس که به حق رهنمون است، به پیروی سزاوارتر است یا آن که خود راه به جایی نمی برد، مگر آن که او را راه نمایند. شما را چه می شود. چگونه قضاوت می کنید.[3])، یعنی اندیشه و خرد خود را به کار گیرد. نیز می فرماید: خداوند، موقعی که عقل را آفرید، آن را مورد آزمایش قرار داد ودستور فرمود: برو، رفت . بیا، آمد. آنگاه فرمود: قسم به عزت و جلال خویش، هیچ خلقی را بهتر و مورد پسندتر از تو نیافریده ام . هرکس بیشتر مورد عنایت ما باشد،کامل ترین عقلها را به او مرحمت می کنیم . آن گاه خطاب به عقل فرمود: اما انی ایاک آمر، و ایاک انهی، و ایاک اعاقب، و ایاک اثیب (مر تو را مورد تکلیف،امر و نهی، و عقاب و ثواب، قرار می دهم ) از همین جاست که مساله حسن و قبح عقلی نشات می گیرد. علم در بینش دینی : و بعد از پذیرش حق توسط عقل نوبت به علم میرسد که قرآن، در بینش دینی یگانه ارزش را از آن دانشمندان می داند و بس، و تلک الامثال نضربها للناس، و ما یعقلها الا العالمون (مثلهای پندآموز را که برای مردم می آوریم،جز دانایان آن را درک نمی کنند.[4] ) یعنی : دانشمندانند که به حقیقت و هدف آن پی می برند و صرفا به ظاهر مثال بسنده نمی کنند. امام صادق علیه السلام پیرامون آیه می فرماید: عقل و علم به هم پیوسته اند . در جای دیگر، راسخین در علم را شایسته پی بردن به راز درونی قرآن می داند، و مایعلم تاویله الا للّه والراسخون فی العلم، (راسخین در علم، کسانی هستند که سابقه علمی آنان روشن است و پیوسته درپژوهشهای علمی خویش استوار می باشند.[5] ). لذا در سوره نساء آیه 162 می گوید: لکن الراسخون فی العلم والمومنون یومنون بما انزل الیک، (کسانی که بر دانش خود استوار هستند و نیز مومنان راستین، به آنچه بر تو نازل گردیده است ایمان می آورند). و یری الذین اوتوا العلم الذی انزل الیک من ربک هوالحق (دارندگان علم، بینش آن را دارند که تشخیص دهند آنچه برتو فرو فرستاده شده حق است.[6]). راسخین در علم، کسانی هستند که سابقه علمی آنان روشن است وپیوسته در پژوهشهای علمی خویش استوار می باشند در سوره فاطر آیه 35 در وصف دانشمندان چنین می خوانیم : انما یخشی اللّه من عباده العلما (تنها دانایانند که از خدا پروا دارند)، زیرا به راز هستی پی برده اند و مبدا و معاد راباور دارند. قرآن، از این روی، بالاترین و والاترین مقام را برای دانش و دانشمندان قائل می باشد: یرفع اللّه الذین آمنوا منکم و الذین اوتوا العلم درجات، (مومنان راستین، وپویندگان علم، پیوسته، نزد پروردگار، بر درجات آنان افزوده می شود) .[7] چنین است که قرآن، دانشمندان را در ردیف فرشتگان مقرب، از شهادت دهندگان به توحید ذات جلال و جمال گرفته است : شهد اللّه انه لا اله الا هو و الملائکه و اولوا العلم ... .[8] ------------------------------------------------------------------------------- [1] . محمد / 24 [2] . حج / 26 [3] . یونس /35 [4] . عنکبوت/ 430 [5] . آل عمران / 7 [6] . سبا/ 6 [7] . مجادله /11 [8] . آل عمران / 18
نوشته شده توسط یاس | نظرات دیگران [ نظر]
پنج شنبه 87 تیر 20 , ساعت 1:39 عصر
هدف نهایی از آفرینش انسان چیست؟ با سلام خدمت شما وآرزوی توفیقات الهی
نوشته شده توسط یاس | نظرات دیگران [ نظر]
فهرست اصلی
بازدید امروز: 27 بازدید
بازدید دیروز: 30 بازدید بازدید کل: 1011943 بازدید
لینک های روزانه
نقد و بررسی آثار علی شریعتی [176] احکام جهاد [97] خطر روحانی نماها [182] افشای یک جنایت در حق نسل سوخته [238] توسعه اقتصادی جهانی = رواج فساد [141] کد قرار دادن فایل فلش در وبلاگ [1485] سیاست عاشورا [197] سیاست جهان گرسنه [144] راههای صهیونیسم برای سلطه بر جهان و محو اسلام [151] فلش احادیث امام حسین (ع) [296] فلش زیارت ناحیه مقدسه [232] آپلود رایگان فایل [124] مهدی فاطمه عج [158] حوزه آن لاین [124] فتوبلاگ تا ظهور [125] [آرشیو(21)]
فهرست موضوعی یادداشت ها
نوشته های پیشین
امام حسین (ع) حدیث مناسبت ملی آلبوم عکس عمومی پاسخ به سوالات امام مهدی (عج) معصومین حضرت فاطمه (س) اخلاق اسلامی پژوهش در قرآن امام علی (ع) حضرت محمد (ص) دفاع مقدس حضرت معصومه (س) امام صادق (ع) حجاب زبان عربی مساجد و نماز جمعه ماه رمضان ولایت فقیه امام حسن مجتبی (ع) امام رضا (ع) حج روز قدس اخبار کانون رهپویان وصال نقد و بررسی آثار علی شریعتی آرشیو
لوگوی وبلاگ من
لینک دوستان من
یاوران مهدی (عج) آلبوم تصاویر من اعجاز علمی در قران وحدیث همبستگی وبلاگنویسان مسلمان ویژه نامه محرم سایت تبیان ویژه نامه محرم سایت اعتقادات ویژه نامه محرم سایت لبیک ویژه نامه محرم سایت بلاغ ویژه نامه محرم کانون وبلاگنویسان مذهبی مرکز نشر اعتقادات ویژه نامه محرم سایت معروف یاران ویژه نامه محرم سایت غدیر دانشنامه امام خمینی پایگاه اطلاع رسانی امام خمینی وصیت نامه امام خمینی مرکز اطلاع رسانی فلسطین
اشتراک در خبرنامه
|