مشکل اصلی شهر شیراز حضور برخی مسئولان سادهلوح و پرادعا در استان استیک تحلیلگر مسائل سیاسی در شیراز با اشاره به مشکلات عدیده فرهنگی شیراز، سومین شهر حرم اهل بیت (ع) گفت: مشکل اصلی شهر شیراز حضور برخی مسئولان ساده لوح، پر ادعا و پول دوست در استان فارس است.
اگر معتقدیم که انقلاب اسلامی، انقلابی علیه سرمایهداری، استکبار، التقاط و تحجر و در یک جمله جدال بین اسلام ناب و اسلام امریکایی بودهاست، غفلت از هر کدام از مؤلفههای انقلاب در نهایت موجب انحراف انقلاب از مسیر اصلی خود خواهد شد. براستی آیا ما هم مانند امام از خطر تحجر برای آینده انقلاب بیم داریم؟ جریاناتی که امام به صراحت از آنها یاد میکند الان کجا هستند و تا کجا نفوذ کردهاند؟
علی حجتی1
1. «البته بدان معنا نیست که ما از همهی روحانیون دفاع کنیم، چرا که روحانیون وابسته و مقدسنما و تحجرگرا هم کم نبودند و نیستند. در حوزههای علمیه هستند افرادی که علیه انقلاب و اسلام ناب محمدی فعالیت دارند. امروز عدهای با ژست تقدسمآبی چنان تیشه به ریشهی دین و انقلاب و نظام میزنند که گویی وظیفهای غیر از این ندارند. خطر تحجرگرایان و مقدسنمایان احمق درحوزههای علمیه کم نیست. طلاب عزیز لحظهای از فکر این مارهای خوش خطوخال کوتاهی نکنند، اینها مروج اسلام امریکاییاند و دشمن رسول الله. آیا در مقابل این افعیها نباید اتحاد طلاب عزیز حفظ شود؟»
نقش امام حسین(علیه السلام) در احیای امر به معروف و نهی از منکر
ضرورت امر به معروف و نهی از منکر حاکمان ملت ها
امر به معروف نسبت به علمای امت
امر به معروف نسبت به علمای امت است که این را حضرت بزرگترین مسئولیتخوداحساس میکرد و این وظیفه مهم را در جاهای مهمی از کردار و گفتار آن حضرتمتجلّی میبینیم که صریح ترین آنها خطبهای است که در مِنی" ایراد فرمود که بیشتر آنخطاب به علمای دینی مهاجر و انصار و سایر علما و فقهای آن زمان بود.
خطبه تاریخی حضرت سید الشهدا(ع)
آن حضرت فرمود: «ای مردم عبرت بگیرید از بدیادکردن خدا از علمای یهود.
اولیای خود را پند میدهد آن جا که فرمود: «چرا مردان خدا و علمای یهود، آنها(یهودیان) را از سخن گناه و خوردن حرام باز نمیدارند؟ چقدر زشت است کاریکه اینعلمای یهود میکنند» و فقط به این جهت خدا عیب آنها را اظهار فرموده که آنان(علمای یهود) مقابل چشم خود میدیدند که عمل منکر و فساد مرتکب میشوند، ولیآنان را از آن فساد و منکر نهی نمیکردند، به سبب آن چیزیکه از آنان ظالمان میگرفتندو از آنان میترسیدند، در حالی که خداوند میفرماید: «از مردم نترسید، از خدا بترسید...» .بعد، ای حاضران! شما جماعتی هستید که به علم مشهورید و به نیکی یاد میشوید و بهخیرخواهی معروف هستید به سبب خدا در دلهای مردم هیبت دارید، که افراد باشخصیت از شما هراسان و افراد ناتوان در مقابل شما احترام کنان. کسانی که شما از آنهابرتر نیستید و حقی بر آنها ندارید، شما علما در راه حوائج مردم وساطت میکنید وقتی کهاز عهدة آن برنیایند.
شما با هیبت پادشاهان و یا بزرگواری اشراف راه میروید. مگر نه این است کههمه اینها را به سبب این که مردم از شما انتظار دارند (که به وظیفه الهی قیام کنید) بهدست آوردهاید؛ اگر چه شما از بیشتر وظائف الهی کوتاهی میکنید. پس شما در حقپیشوایان استخفاف کردید، شما حق افراد ناتوان را تباه و حق خودتان را به خیال خودتانمطالبه کردید،
شما نه در راه خدا مالی صرف کردید و نه جان خود را در راه کسیکه شما راآفریده به مخاطره انداختید و نه در راه خدا با خویشاوندان خود دشمنی کردید. شما از خدابهشت و همسایگی پیامبران و در امان بودن از عذاب توقع دارید.
ای کسانی که ازخدا توقع بیجا دارید! من ترسیدم عذابی از عذابهای خدا بر شمانازل شود، زیرا به خاطر کرامت خدا به مقامی رسیدید که از دیگران برتر شدید و مورداحترام قرار گرفتید و شما به خاطر خدا در میان بندگانش مورد احترام قرار گرفتید.
در حالی که شما میبینید که پیمانهای خدا گسسته شده و شما اصلاً از این حادثهوحشت نمیکنید، ولی برای گسستن پیمانهای بعضی از پدرانتان ناراحت میشوید.
پیمان رسول خدا کنار زده شد و کوران و لالها و زمین گیرها در شهرهابیسرپرست ماندهاند و شما به آنان ترحم نمیکنید، نه مقام خود را میشناسید و نه کاریکه وظیفه مقام شما است انجام میدهید، ولی با دورویی و تملق نزد ستمکاران آرامشپیدا میکنید، تمام آنچه خدا به شما فرمان داده - از قبیل نهی از منکر دیگران و نهی ازمنکر بین خودتان - غافلید. مصیبت شما از همه مردم بزرگتر است، به جهت آن مقامعلمایی که شما ادعا میکنید، اگر ظرفیت آن را داشته باشید و این به سبب این است کهجریان امور اجتماع و احکام آن در دست علمای الهی است که، امانت داران حلال و حرامهستند.
اکنون این مقام از شما گرفته شده، زیرا از اطراف حق پراکنده شدهاید. بعد از اینکه دلیل واضح به شما رسیده، هر کدام در زبان خود سخنی گفتهاید و اگر شما به اذیتظالمان صبر میکردید و در راه خدا مشقتِ این وظیفه را بر خود هموار مینمودید کارهایخدا بر شما عرضه میشد و از شما صادر میگردید، ولی شما ستم کاران را به خود راه دادیدو کارهای خدا را به دست آنان سپردید تا آنان کارهای شبهه ناک و راههای شهوترانی راادامه دهند. فرار شما از مرگ و علاقة زیاد شما به این زندگانی دنیا - که بالاخره از شماجدا خواهد شد - آنان را بر شما مسلط کرده، پس شما ناتوانها را به دست آنان سپردید.خدا دربارة آنچه با هم نزاع داریم حاکم و در آنچه بین ما پیدا شد قاضی میباشد».
هنگام ایراد این خطبه اکثر علمای اسلام مانند عبداللهبن عباس، عبداللهبن عمر،جابر بن عبدالله انصاری، محمد حنفیه، عبدالله بن زبیر و سایر بزرگان علمای آن عصر درپای منبر آن حضرت حاضر بودند.
حضرت در این خطبه علمای امت را مسئولین اصلی حوادث خیر یا شرّ عالماسلامی معرفی کرده و وظیفة اصلاح حکام و زورمندان و دفاع از بیچارگان را به عهدةآنان میگذارد. به عبارت واضحتر: امر به معروف و نهی از منکر خود را متوجه علمایاسلام میکند، ولی بزرگترین معروفیکه آنان را به آن امر میکند، همان امر به معروف ونهی از منکر و خطرناکترین منکری که از آن میترساند، ترک این دو وظیفه یا تبدیلآن به عکس است، یعنی امر به منکر و نهی از معروف.
http://maroofyaran.net/gozaresh/10/ashora12.aspx
عصرایران:
مهدی هاشمی؛ از ابوعلی سینا تا "مهدی جونیور"!
اکبر هاشمی در نامهای به مهدی هاشمی مینویسد: "در دوران کودکی تیزهوشیات مایه اعجاب من بود. مکرر اتفاق افتاد که در خیابانهای تهران در حال رانندگی، من سرگردان میشدم و تو در سه- چهار سالگی راه را نشان میدادی و این صحنه، در سفر اروپا هم چند بار پیش آمد. البته آن وقت بزرگتر بودی و یک بار تحت تأثیر هوشات گفتم ابوعلی سینا میشود. این اسم در خانه برایت مانده."
هفته گذشته دادستان عمومی و انقلاب تهران از فرزند رئیس مجمع تشخیص مصلحت خواست که به سفر خود به خارج از کشور پایان دهد. دکتر عباس جعفری دولتآبادی که با خبرگزاری ایرنا گفتوگو میکرد گفت که «مهدی هاشمی رفسنجانی» هر چه زودتر به ایران بازگردد تا اگر معتقد است اتهامی به او وارد نیست، از خود دفاع کند. دادستان تهران در حالی فرزند هاشمی رفسنجانی را به تهران فراخوانده که وی نزدیک سه ماه پیش و همزمان با برگزاری دادگاه چهارم متهمان کودتای مخملی تهران را به مقصد انگلیس ترک کرده است. این سفر اگر چه پس از یک روز از سوی دانشگاه آزاد اسلامی، سفری کاری اعلام شد و در اطلاعیهای که هیأت امنای این دانشگاه صادر کرد تأکید شد که مهدی هاشمی بزودی به ایران باز خواهد گشت اما اعترافات برخی از متهمان در دادگاههای کودتای مخملی که چند روز قبل از سفر مهدی هاشمی مطرح شده بود ابهاماتی را درخصوص این سفر ناگهانی ایجاد کرد.
با این حال گذشت نزدیک سه ماه از سفر مهدی هاشمی و عدم بازگشت وی به کشور نیز تا حدودی بر این ابهامات میافزاید. در این راستا اگرچه برخی منابع سیاسی از بازگشت قریبالوقوع وی به ایران خبر میدهند از دیگر سو برخی مراجعت او به کشور را نامعلوم و یا حتی منتفی اعلام کردهاند.
http://www.sedayeshia.com/showdata.aspx?dataid=2674
به گزارش شبکه ایران، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام روز گذشته بدون توجه به اطلاعیه دفتر هیئت امنای دانشگاه آزاد که همزمان با خروج مهدی هاشمی، از بازگشت زودهنگام او خبر داده بود، گفت که "مهدی دائما میخواهد بیاید ولی من به او میگویم نیاید و کارهایش را انجام بدهد."
هاشمی رفسنجانی هرچند گفت که فرزندش آماده حضور در هر دادگاهی است اما در عین حال خروج بیش از 100 روزه او را از کشور "عادی" دانست و عنوان کرد که مهدی در انتخابات و هیچ یک از اغتشاشات دخالتی نداشته و حتی پول ندارد که بخواهد به بقیه بدهد.
پیش از رئیس مجمع تشخیص هم، محسن هاشمی، فرزند ارشد او و رئیس متروی تهران در دفاع از مهدی هاشمی گفت که "برادرم پروندههای جدی ندارد."
امروز (...) ....... دیروز (بنی صدر)
راه سبز امید (به صورت مخفف رسا)، نام تشکیلاتی است که میرحسین موسوی آن را تاسیس کرده و سید محمد خاتمی و مهدی کروبی از اعضای شورای مرکزی آن می باشند.[?] میرحسین موسوی در تاریخ 22مرداد به شکلگیری این تشکیلات به عنوان یک نهضت فراگیر اشاره کرد و گفت: «رنگ سبز نماد این راه و مطالبه اجرای بدون تنازل قانون اساسی شعار آن است و شبکههای اجتماعی خودجوش و خودمختار بیشمار و گسترده در سطح جامعه، بدنه این جنبش هستند.»
رسانههای مورد استفاده جنبش |
http://fa.wikipedia.org/wiki/%D8%B1%D8%A7%D9%87_%D8%B3%D8%A8%D8%B2_%D8%A7%D9%85%DB%8C%D8%AF
اصلاحطلبان در واقع ادامه جناح چپ دهه شصت هستند که مدتی پس از واقعه دوم خرداد به این اسم خود را نمایاندند. اصلاح طلبان با پیروزی در انتخابات هفتمین دوره ریاست جمهوری سال و با به قدرت رسیدن سید محمد خاتمی بهعنوان رییس قوه مجریه جمهوری اسلامی ایران با بیش از 20میلیون رأی، توانستند وارد عرصه حاکمیت بشوند و پس از آن، اکثریت مجلس ششم و نخستین شورای شهر تهران را نیز به دست آوردند. این جریان به جنبش دوم خرداد منسوب گشت و هشت سال کنترل دولت و همچنین چهار سال اکثریت نمایندگان مجلس ششم را در اختیار داشت.
انتخابات نهمین دوره ریاست جمهوری سال ???? خروج کامل اصلاحطلبان از قدرت را در پی داشت. اصلاح طلبان قبل از آن در انتخابات شورای شهر دوم شکست خوردند و در انتخابات هفتمین دوره مجلس شورای اسلامی با ردصلاحیت گسترده کنار گذاشته شدند.
ادامه مطلب: ویکیپدیا، دانشنامه? آزاد