مقدمه:
تمام اعمال و رفتار انسانها; چه فردى و چه اجتماعى، مشمول حکمى از احکام شرعى مىباشد و تمام موضوعاتى که به گونهاى با رفتار آدمى ارتباط پیدا مىکند، در فقه اسلامى داراى قانون و مقرراتى است . عزادارى سالار شهیدان حضرت ابا عبدالله الحسین علیه السلام و امامان معصوم علیهم السلام نیز همچون سایر اعمال انسان داراى احکامى است که در این مختصر بدان مىپردازیم .
لازم به ذکر است که براى جمع آورى این احکام، از فتاوا و سخنان مراجع معظم تقلید و عالمان بزرگوار تا آنجا که مقدور بوده است سود بردهایم و از آنجا که در رسالههاى عملیه و استفتائات همه مراجع بزرگوار، درباره عزادارى در ابعاد مختلف بحث نشده است، فقط به فتاوا و استفتائات موجود بسنده کردهایم .
امام خمینى رحمه الله:
«عزادارى براى سیدالشهداء از افضل قربات و مایه تقویت روح ایمان و شهامت اسلامى و ایثار و فداکارى و شجاعت در مسلمین است .» (1)
سؤال: آیا بر پا کردن مراسم عزادارى [توسط زن] بدون اذن شوهر جایز مىباشد؟
آیت الله نورى همدانى: در صورتى که از اموال شوهر باشد جایز نیست . (2)
سؤال: گاهى برخى از دستهها که وارد مسجد مىشوند، با کفش وارد مىشوند، که نوعى بى احترامى به مسجد محسوب مىشود، لطفا بفرمائید که این مسئله چه حکمى دارد؟
آیت الله نورى همدانى: اگر موجب هتک شود اشکال دارد . (3)
سؤال: در مورد زنجیر زنى که منجر به سیاه شدن یا مجروح شدن بدن مىشود و همچنین غالبا پشت پیراهن افراد باز است و بیشتر درخیابان و معابر عمومى ظاهر مىشوند، نظر شما چیست؟
امام خمینى رحمه الله: مانعى ندارد، مگر اینکه موجب ضرر فاحش بر بدن شود . (4)
سؤال: آیا برهنه شدن مردان با حضور زنان براى عزادارى عیب دارد یا خیر؟
آیت الله فاضل لنکرانى: مانعى ندارد و زنها نباید به بدن مرد اجنبى نظر کنند . (5)
سؤال: در مجالس زنانه، زنان مداحى و سخنرانى مىکنند و صداى آنها به گوش مردان رهگذر مىرسد . آیا این عمل جایز است؟
آیت الله فاضل لنکرانى: شنیدن صداى ایشان اگر در معرض ریبه و التذاذ نباشد حرام نیست . (6)
سؤال: سینه زدن با تیغ و یا زنجیر زدن با زنجیرى که داراى چاقو و یا تیغ مىباشد و منجر به زخمى شدن بدن و جارى شدن خون مىشود چه حکمى دارد؟
آیت الله مکارى شیرازى: کیفیت عزادارى باید چنان باشد که بهانهاى به دست دشمنان اسلام ندهد و موجب سوء استفاده از آن نشود . (7) <**ادامه مطلب...**>
سؤال: بسیارى از تکایا در ایام عزاداریهاى مذهبى، اقدام به حمل «علاماتى» مىکنند که به قیمت گزافى خریده شده و حمل آن نیز موجب اشکال است . این وسائل از نظر شرعى چه حکمى دارند؟
امام خمینى رحمه الله: اشکال ندارد . (8)
سؤال: حکم علمهایى که در مراسم عزادارى امام حسین علیه السلام از آنها استفاده مىشود و بعضى داراى نقش و نگارهایى نیز هستند چیست؟
آیت الله فاضل لنکرانى: استفاده از آنها در عزادارى جایز است . (9)
سؤال: آیا جایز است پارچه و دستمالهایى را که در ایام محرم بر روى علم مىبندند بفروش برسانند و در عزادارى و تعمیر حسینیه مصرف کنند؟
آیت الله فاضل لنکرانى: اگر در مراسم عزادارى محل حاجت نباشد و زاید بر متعارف باشد، مىتوانند بفروشند و به مصارف عزادارى و احتیاجات حسینیهها برسانند . (10)
امام خمینى رحمه الله: تعزیه و شبیه خوانى اگر مشتمل بر حرام نباشد و موجب وهن مذهب نشود، اشکال ندارد ولى بهتر است به جاى آن، مجالس روضه خوانى برپا کنند . (11)
سؤال: آیا تعزیه و شبیه خوانى در مراسم عزادارى جایز است؟
آیت الله فاضل لنکرانى: اگر مشتمل بر حرام نباشد و موجب وهن مذهب نشود مانعى ندارد . (12)
آیت الله گلپایگانى رحمه الله: اگر تعزیه خوانى مشتمل بر استعمال آلات موسیقى نباشد و غنا و دروغ نخوانند و مرد لباس مختص به زن نپوشد، اشکال ندارد . (13)
سؤال: آیا تشبه به اهل بیت علیهم السلام در نمایش و تعزیه و غیر آن جایز است؟
امام خمینى رحمه الله: با مراعات احترام آنان جایز است . (14)
آیت الله فاضل لنکرانى و آیت الله صافى گلپایگانى: در صورتى که مستلزم اهانت نباشد مانعى ندارد . (15)
آیت الله علوى گرگانى: اگر تعزیه و شبیه خوانى موجب هتک حرمت به ساحت مقدس بزرگان دین شود، باید اجتناب شود . (16)
سؤال: آیا پوشیدن لباس سیاه در عزادارى امام حسین علیه السلام جایز است و آیا رجحان دارد؟
آیت الله فاضل لنکرانى: پوشیدن لباس سیاه در عزاى امام حسین علیه السلام و دیگر ائمه علیهم السلام چون از مصادیق تعظیم شعائر است، واجد رجحان شرعى مىباشد و عملا بزرگانى چون مرحوم آیت الله بروجردى در روز عاشورا از قباى سیاه استفاده مىکردند . (17)
آیت الله صافى گلپایگانى و آیت الله نورى همدانى: پوشیدن لباس سیاه به عنوان اعلان حزن و اندوه در مصیبت امام حسین علیه السلام و ائمه علیهم السلام رجحان دارد . (18)
سؤال: آیا نماز خواندن با لباس سیاه بر عزاداران امام حسین علیه السلام مکروه است؟
آیت الله صافى گلپایگانى: چون لباس سیاه علامت عزاداران سیدالشهداء است و عزادارى آن حضرت کمال رجحان را دارد، لذا نماز خواندن با آن نیز مکروه نمىباشد . (19)
علامه امین عاملى: «قمه زنى و اعمالى دیگر از این قبیل در مراسم عزادارى حسینى به حکم عقل و شرع حرام است و زخمى ساختن سر، که نه سود دنیوى دارد و نه اجر اخروى، ایذاء نفس است که خود در شرع حرام است و در مقابل این عمل، شیعه اهل بیت را در انظار دیگران مورد تمسخر قرار داده و آنها را وحشى قلمداد مىکنند . شکى نیست که این اعمال ناشى از وساوس شیاطین بوده و موجب رضایتخدا و پیامبر صلى الله علیه و آله و اهل بیت اطهار علیهم السلام نیست .» (20)
آیت الله حکیم رحمه الله: مرحوم آیت الله حکیم رحمه الله جواز قمه زنى را مقید به چهار شرط نموده است:
1- خوف ضرر وجود نداشته باشد .
2- عزادارى بر آن صدق کند .
3- باعث مسخره قرار گرفتن نشود .
4- عداوت و دشمنى دیگران را ایجاد نکند . (21)
سؤال: قمه زدن در عزادارى امام حسین علیه السلام چه حکمى دارد؟
امام خمینى رحمه الله: اگر موجب ضرر نباشد مانع ندارد، ولى در این زمان این عمل نشود . (22)
مقام معظم رهبرى: اگر موجب وهن مذهب در زمان حاضر و یا مستلزم خوف خطر جان یا ضرر معتنى به باشد، جایز نیست . (23)
آیت الله جوادى آملى: چیزى که مایه وهن اسلام و مایه هتک حرمت عزاداراى است جایز نیست، انتظار مىرود از قمه زنى و مانند آن پرهیز شود . (24)
سؤال: اگر قمه زدن در عزاداریها موجب مرگ کسى شد، آیا این عمل خودکشى و گناه محسوب مىشود؟
مقام معظم رهبرى: اگر با خوف خطر جان اقدام کرده باشد، حکم انتحار دارد . (25)
سؤال: آیا قمه زنى جایز است؟ چنانچه در این خصوص نذرى وجود داشته باشد وظیفه چیست؟
آیت الله فاضل لنکرانى: با توجه به اینکه ایران اسلامى به عنوان ام القراى جهان اسلام شناخته مىشود، و اعمال و رفتار ملت ایران به عنوان الگو و بیانگر اسلام است، باید با سوگوارى و عزادارى امام حسین علیه السلام به گونهاى عمل شود که موجب گرایش بیشتر به آن حضرت گردد .
مسئله قمه زدن نه تنها نقشى ندارد بلکه به علت عدم قابلیت پذیرش و نداشتن هیچگونه توجیه قابل فهم مخالفین، نتیجه سوء بر آن مترتب خواهد شد . لذا لازم استشیعیان از آن خوددارى کنند . و چنانچه در این مورد نذرى وجود داشته باشد نذرصحیح نیست . (26)
آیت الله نورى همدانى: اشکال دارد . (27)
مرحوم شیخ انصارى در مکاسب محرمه در پاسخ به کسانى که مىگویند غنا مىتواند زمینه گریه کردن را فراهم نماید، مىفرماید: چنین شیوهاى نمىتواند مقدمه مستحب یا مباح قرار گیرد و باید به عموم ادله حرمت غنا تمسک نمود . (28)
مرحوم حاج شیخ عباس قمى رحمه الله در منتهى الآمال مىفرماید: عزاداران امام حسین علیه السلام بر وجهى سلوک کنند که زبان نواصب دراز نشود و از استعمال محرمات از قبیل غنا که غالبا نوحهها خالى از آن نیست و حکایات ضعیفه مظنونة الکذب احتراز نمایند و شیطان را در این عبادت بزرگ راه ندهند . (29)
سؤال: در رادیو مدح ائمه طاهرین علیهم السلام با واقعه کربلا را با وزن و ساز و با لحن خوب مىخوانند . آیا استماعش جایز استیا خیر؟
امام خمینى رحمه الله: اگر غنا و موسیقى نباشد مانع ندارد . (30)
سؤال: هیئتهاى نوازنده و کسانى که درمراسم تشییع جنازه شهداء موزیک عزا مىزنند، از لحاظ شرعى چه حکمى دارد؟ و آیا خرید و فروش آن لوازم حرام استیا خیر؟
امام خمینى رحمه الله: خرید و فروش آلات لهو حرام است و موسیقى مطرب جایز نیست و صداهاى مشکوک مانع ندارد . (31)
سؤال: آیا زدن طبل و شیپور در تعزیه حضرت سیدالشهداء علیه السلام جایز است یا نه؟
امام خمینى رحمه الله: اگر از آلات لهو و لعب نباشد و وهن بر مذهب هم نشود مانع ندارد . (32)
سؤال: آیا در عزادارى سید الشهداء استفاده از طبل و دهل جایز است؟
آیت الله فاضل لنکرانى: استفاده از آلات لهو و لعب حرام است ولى طبل و دهل و امثال آن جزء این آلات نیست . (33)
1- روزه روز عاشورا و روزى که انسان شک دارد روز عرفه است یا عید قربان مکروه است . در روایت آمده است که امام صادق علیه السلام فرمود: بنى امیه نذر کردند که اگر موفق به قتل امام حسین علیه السلام شوند، روز شهادت او را جشن بگیرند و مبارک بشمارند و روزه بگیرند و روزه در آن روز سنت آل امیه است، لذا ائمه اطهار علیهم السلام به جهت مخالفتبا این طایفه تبهکار و عدم هماهنگى با آنان، روزه عاشورا را نهى کردند . (34)
2- در روز عاشورا مستحب است که انسان تا عصر بدون قصد روزه از خوردن و آشامیدن خوددارى کند . (35)
3- بسیار مناسب است که در روز عاشورا کار و کسب تعطیل شود، مگر در حد ضرورت .
امام رضا علیه السلام فرمود: «مَن تَرَکَ السَّعى فِى حَوائِجِهِ یَومَ عاشورا قَضَى اللهُ لَهُ حَوائِجَ الدُنیا وَ الاخِرَةِ; (36) کسى که کار و تلاش براى برآوردن حوائجخود را در روز عاشورا ترک کند، خداوند نیازهاى دنیا و آخرت او را برطرف مىسازد .»
سؤال: در ایام سوگوارى امام حسین علیه السلام نماز مقدم است یا عزادارى؟
آیت الله فاضل لنکرانى: بهتر آن است که نماز را مقدم دارند، همانطور که امام حسین علیه السلام روز عاشورا هنگام ظهر نماز ظهر اقامه کردند . (37)
___________________________________________________________
1) استفتائات امام خمینى، ج2، ص 28 و استفتائات جدید آیت الله مکارم، ج1، ص 158 .
2) هزار و یک مسئله، آیت الله نورى همدانى، ج2، ص 180 .
3) هزار و یک مسئله فقهى، ج2، ص 40 .
4) استفتائات امام خمینى، ج3، ص 580 .
5) جامع المسائل، ج1، ص 619، س 2162 .
6) همان، ص 625، س 2183 .
7) استفتائات جدید، ج1، ص 158، س 57 .
8) استفتائات امام خمینى رحمه الله، ج2، ص 28، س 72 .
9) جامع المسائل، ج1، ص 623، س 2173 .
10) همان، س 2179 .
11) استفتائات امام خمینى رحمه الله، ج2، ص 28، س 71 و ج3، س44 و 40 و 47 و 33 .
12) جامع المسائل، ج1، س 2165 .
13) مجمع المسائل، ج1، ص 559، س 77 .
14) احکام خانواده، عبدالرحیم موگهى، طبق فتواى امام خمینى رحمه الله، ص 336 .
15) جامع المسائل، آیت الله فاضل لنکرانى، ج1، س 2166 و جامع الاحکام، آیت الله صافى، ج2، ص 132 .
16) اجوبة المسائل، ص 365 .
17) جامع المسائل، ج1، ص 621، س 2170
18) جامع الاحکام، آیت الله صافى، ج2 ، ص 130، س 1590; هزار و یک مسئله، آیت الله نورى همدانى، ج 2، ص 180، س 602 .
19) جامع الاحکام، ج2، ص 130، س 1591 .
20) اعیان الشیعه، ج10، ص 363 .
21) فتاوى العلماء والاعلام فى تشجیع الشعائر الحسینیه .
22) استفتاءات، ج 3، ص 581، س38 .
23) بیانات رهبرى و استفتائات آیات عظام پیرامون عزادارى عاشورا، ص 35 .
24) همان، ص 42 .
25) همان، ص 35 .
26) جامع المسائل، ج1، ص 623، س 2172 .
27) هزار و یک مسئله، ج 2، ص 179، س 597 .
28) مکاسب محرمه، رحلى، ص 39 .
29) منتهى الامال، ج1، ص 468، آخر زندگى امام حسین علیه السلام .
30) استفتائات امام خمینى رحمه الله، ج2، ص 16، س 36 .
31) همان، ص 18 .
32) همان، ج3، ص 583، س 45 .
33) جامع المسائل، ج1، ص 623، س 2174 .
33) تحریر الوسیله، ج1; جواهر، ج7، ص 107 .
35) توضیح المسائل مراجع، ج1، ص 906 .
36) عیون اخبار الرضا، شیخ صدوق، ص 268 .
37) جامع المسائل، ج1، ص 623 .
محمود اکبرى