برائت اصل اساسی حج ابراهیمی محمدی (ص)
امام خمینی (ره) سخنان و مواضع شان همواره بر احیای حج ابراهیمی محمدی (ص) و احیای فرهنگ برائت از مشرکان تاکید داشتند. ...
رهبر کبیر انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی (ره) که ایشان را باید به حق احیاگر اسلام ناب محمدی (ص) و ابراهیمی در دوره معاصر دانست ، در سخنان و مواضع شان همواره بر احیای حج ابراهیمی محمدی (ص) و احیای فرهنگ برائت از مشرکان تاکید داشتند.
ایشان برائت جویی از مشرکان و دشمنان اسلام و مسلمین را روح همیشه زنده در حج می دانستند که بدون آن ، حج معنا و مفهومی ندارد.
امام (ره) درمناسبت هایی ، مبارزه با عوامل تفرقه را برای بهره مندی مسلمین از اثرات وحدت آفرین حج واقعی یادآوری فرموده و هشدار داده اند که :" طرح اختلاف بین مذاهب اسلامی از جنایاتی است که به دست قدرتمندان که از اختلاف بین مسلمانان سود می برند و عمال از خدا بی خبر آنان از جمله وعاظ السلاطین که از سلاطین جور سیاه روی ترند ، ریخته شده و هر روز به آن دامن می زنند.(1)
همچنین ایشان حج را پایگاهی برای اجتماع مسلمین بر محور توحید و وحدت جهان اسلام دانسته و این تلاش را ضروری می دانند ، چنانچه فرموده اند:" حج بهترین میعادگاه معارفه ملت های اسلامی است که مسلمانان با برادران و خواهران دینی و اسلامی خود در سراسر جهان آشنا می شوند ... صفای اخوت اسلامی و دورنمای تشکل امت محمدی (ص) را در سراسر جهان به نمایش می گذارند ...(2)
از منظر امام خمینی (ره) حج دارای ظرفیت بالایی برای بیداری مسلمانان و شناخت مشکلات جهان اسلام و چاره جویی برای رفع آنهاست .چنانچه فرموده اند:" از ملزومات حج ابراهیمی و محمدی (ص) فریاد برائت از مشرکان است که بدون آن حج معناو مفهوم واقعی خود را از دست می دهد ." و این مهم همواره از طرف حضرت امام خمینی (ره ) بر آن تاکید شده است چنانچه فرموده اند :" مسلم است که حج بی روح و بی تحرک و قیام ، حج بی برائت ، حج بی وحدت ، حجی که از آن هدم کفر و شرک بر نیاید ، حج نیست ."(3)
همچنین فرموده اند :" امروز فریاد برائت ما از مشرکان و کافران ، فریاد از ستم ستمگران و فریاد امتی است که جانشان از تجاوزات شرق و غرب و در راس آن آمریکا و اذناب آن به لب رسیده است و خانه و وطن و سرمایه شان به غارت رفته است . فریاد برائت ما فریاد ملت مظلوم و ستم کشیده افغانستان است و... فریاد برائت ما فریاد مردم مسلمان آفریقاست ... فریاد برائت ما فریاد ملت لبنان و فلسطین و همه ملت ها و کشورهای دیگر است."(4)
از منظر امام برائت می تواند انرژی متراکم جهان اسلام را آزاد نموده و درراه مبارزه با استکبار جهانی به کار گیرد .چنانچه فرموده اند :" ما با اعلام برائت از مشرکین تصمیم بر آزادی انرژی متراکم جهان اسلام داشته و داریم و به یاری خداوند بزرگ و با دست فرزندان قرآن روزی این کار بزرگ صورت خواهد گرفت ."(5)
د رنهایت امام ، اعلان برائت را تجدید میثاق مبارزان و تمرین سازماندهی مجاهدان برای ادامه نبرد با کفر و شرک دانسته و فرموده اند: " به هر حال اعلان برائت در حج ، تجدید میثاق مبارزه و تمرین تشکل مجاهدان برای ادامه نبرد با کفر و شرک و بت پرستی هاست و به شعار هم خلاصه نمی شود که سرآغاز علنی ساختن منشور مبارزه و سازماندهی جنود خدای تعالی در برابر جنود ابلیس و ابلیس صفتان است...." 6
در یک جمع بندی دیدگاههای امام راحل درخصوص حج ابراهیمی و محمدی (ص) و ضرورت احیای فرهنگ برائت از مشرکان درچار چوب معینی قرارداد که هدف قرار دادن ملت ها و تلاش برای آگاهی بخشی ، توسعه و تقویت بینش و بیداری ملت ها به ویژه مسلمان ها ، مبارزه همه جانبه با اندیشه ظالمانه و ستمگرانه سلطه گری و حاملان این اندیشه ضد انسانی و انتقال تجربیات ملت ایران به دیگر جوامع در این راستا از اهمیت محوری برخوردار است و این خط مشی ها باید از ابزار کارآمد و خاص خود بهره مند شود که عموما دارای صبغه فرهنگی ، آموزشی و روشنگری دارند.
1- صحیفه امام ج 15 ص 170
2- صحیفه امام ج 20 ص 344
3- صحیفه امام ج 21 ص 78
4- صحیفه امام ج 20 ص 317
5- صحیفه امام ج 21 ص 80
6- صحیفه امام ج 20 ص 316