تراشیدن ریش برای مردان امری حرام می باشد حال فرق نمی کند با تیغ باشد و یا با هر وسیله دیگر ولی من شخصا افراد زیادی را مشاهده نموده ام که حزب اللهی هستند و به قوانین شرع پایبندند و خود را مطیع ولایت می دانند و نماز اول وقتشان آن هم به جماعت ترک نمی گردد ولی بجهت نا آگاهیشان نسبت به این موضوع مخصوصا که افراد مغرض در حالی که از مسائل اسلامی نا آگاه بوده و صلاحیت اینکه در اینگونه موارد دخالت کنند ندارند برای جوانان ایجاد شک و شبهه نموده اند که مثلا کجای قرآن یا دین فرموده که ریش بگذارید لذا از روی نا آگاهی ریششان را می تراشند ولی من شخصا به افراد زیادی این نهی از منکر را که کرده ام طرف مقابل پذیرفته و به من می گفت که من اطلاع نداشتم و نمی دانستم که این کارم حرام می باشد و از آن لحظه به بعد ریشش را به اندازه ای که شرع مقدس از ما خواسته بلند نگه می داشت و همچنین در یک مجلس دیگر که از من خواسته بودند که برایشان صحبت کنم وقتی به آن مجلس رفتم با کمال تعجب با اینکه همه آنها از متدینین و مطیع ولایت بودند ولی اکثرشان صورتشان را تراشیده بودند من هم موضوع صحبتم را عوض کردم و به توضیح همین مسئله پرداختم و به آنها گفتم که شما به عنوان متدینین در محل شناخته شده اید و همین الآن باید راه و روش خودتان را معین کنید در این دنیا دو حزب بیشتر وجود ندارد که در قرآن هم به آن اشاره شده یکی حزب الله و دیگری حزب شیطان شما هم همین امشب تصمیم خودتان را بگیرید و در یکی از این دو حزب وارد شوید چون حزب سومی که ما بین این دو حزب باشد وجود ندارد و الحمدالله بعد از آن جلسه عده زیادی از آن جمع رعایت این مهم را کردند لذا بهتر دیدم یک پست را در همین باره بنویسم باشد که باقیات الصالحاتی باشد برای آخرتم.
مسئله و حکم گذاشتن یا تراشیدن ریش یک حکم شرعی بوده و افراد جامعه باید در مسائل شرعی به مرجع تقلید و مجتهد جامع الشرائط خود رجوع کنند.نه اینکه صرف اینکه آیه ای در این مورد ندیدند آن مساله را رد کنند.
حضرت محمد(صلوات الله علیه و آله) روایاتی می فرمایند:
1- شارب(یعنی سبیل) را از ته بگیرید و ریش را بلند بگذارید و به یهودیان و گبران خود را شبیه نکنید.
2-گبران ریشهای خود را چیدند و سبیلان خود را زیاد کردند و ما شارب خود را می چینیم و ریش می گذاریم
3- شارب خود را کوتاه کنید و محاسن را واگذارید و خود را شبیه مجوسی ها در نیاورید.
4- با مشرکین مخالفت کنید و ریش خود را بگذارید و شارب را خود را کوتاه کنید
حضرت امام جعفر صادق(علیه السلام) هم روایاتی می فرمایند:
1- وحی فرستاد حق تعالی به پیغمبری از پیامبران خود که بگو به مومنین نپوشند لباس دشمنان مرا و نخورید مطاعم دشمنان مرا و نروید به مسلکهایشان لهذا کسانی که با آنها همراه شدند و بسیاری از صراط مستقیم منحرف کرده اند یکی از روشهایشان تراشیدن ریش است که باید از آن بر حذر بود
2- حنیفه یعنی پاکی و طهارت ده امر است که پنج تای آن در سر می باشد 1- زدن شارب(سبیل) 2- واگذاردن ریش(یعنی نتراشیدن ریش و مساوی نمودن آن) 3- اصلاح موی سر 4- مسواک نمودن 5- خلال نمودن
از حضرت امام رضا(علیه السلام) سوال کردند:
چرا مردها ریش دارند و زن ها ندارند؟ ایشان فرمودند:
خداوند متعال ریش را برای مردها قرار داد تا فضل و تمایزی باشد بین آنها و زنان
از امام جعفر صادق(علیه السلام) در مورد اندازه ریش سوال کردند ایشان فرمود:
آن قدر که محاسن خود را با دست بگیری و اضافه آن (جایز است که کوتاه کنی)
همچنین امام جعفر صادق در روایت دیگری می فرمایند: علامت عقل در سه چیز است یکی بلندی ریش دیگری نقش خاتم و دیگری در کنیه اوست
رسول خدا فرمودند ده خصلت بود که قوم لوط به آنها عمل کردند و هلاک شدند یکی از آنها تراشیدن ریش و بلند کردن شارب بود
امیر المومنان علی(علیه السلام) می فرمایند:
تراشیدن ریش از مصادیق مثله است و هر کس مثله کند لعنت خدا بر او باد.
در اینجا فتوای مراجع و آیات عظام هم در مورد تراشیدن ریش برایتان می نویسم
تراشیدن ریش چه حکمی دارد؟
حضرت آیت الله خامنه ای: بنا بر احتیاط حرام است/حضرت آیت الله سید حسن قمی: تراشیدن ریش و ماشین کردن آن اگر مثل تراشیدن باشد حرام است/حضرت آیت الله فاضل لنکرانی: تراشیدن ریش با هر وسیله ای که باشد بنا بر احتیاط واجب حرام است/حضرت آیت الله سیستانی: به احتیاط واجب جایز نیست/حضرت آیت الله علوی گرگانی: به نظر ما حرام است/حضرت آیت الله سید صادق روحانی: حرام است/حضرت آیت الله صافی گلپایگانی: حرام است/حضرت آیت الله سید محمد شاهرودی: حرام است/حضرت آیت الله ناصر مکارم شیرازی:احتیاط در ترک تراشیدن ریش در هر شکل و به هر صورت است/حضرت آیت الله گرامی:به نظر اینجانب حرام است/حضرت آیت الله سید صادق شیرازی:حرام است/حضرت آیت الله نوری همدانی: بنابر احتیاط واجب جایز نیست/حضرت آیت الله سید محمد باقر شیرازی:تراشیدن ریش حرام است.
ای که دائم می تراشی ریش را/برده ای اجر و ثواب خویش را/صورتت را چون زنان آراستی/از مقام معنویت کاستی/این محاسن سنت پیغمبر است/شیوه مردان پاک و برتر است/شرط اول ریش را تقوا بود/هر که دارد جنتش ماوا بود/خویش را آزاد کن از قید هوا/تا بیابی عزت و لطف صفا